بورس تهران در جهان چندم شد؟

به گزارش
خبرگزاری خبرآنلاین از بازار سرمایه، ارزش شاخص بورس تهران در پایان سال
2016 در رقم 79 هزار و 487 واحد بسته شد که این رقم نسبت به ارزش شاخص در
پایان سال 2015 میلادی رشد نزدیک به 29 درصد را تجربه کرد.

رشد شاخص بورس تهران در منطقه اروپا –
آفریقا – خاورمیانه پس از بورس های مصر با 76 درصد و کازابلانکا مراکش با
30 درصد، رتبه سوم را از آن خود کرد.

همچنین، مجموع ارزش دلاری بازار بورس
تهران در انتهای ماه دسامبر سال گذشته میلادی (11دی 1395) به بیش از 101
میلیارد دلار رسید که نسبت به ارزش دلاری بازار بورس تهران در پایان سال
2015 حدود 16 درصد افزایش داشته است.

رشد ریالی ارزش بازار بورس تهران در این مدت اندکی بیش از 25 درصد محاسبه شده است.

شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی (9 اسفند 95) در جایگاه 77 هزار و 590 واحدی قرار داشته است.

گفتنی است فدراسیون جهانی بورس‌ ها (World
Federation of Exchanges) در واقع سازمان بین‌المللی اوراق بهادار است که
وظیفه سازماندهی و ارتباط بین بازارهای بورس و سهام را در کشورهای مختلف
برعهده دارد.

39223

 

جمهوری نیمه‌سلطنتی ترکیه!

رجب طیب اردوغان در میان رهبران سیاسی منطقه شخصیت جالبی ست. البته نمی توانیم بگوییم کدام منطقه!؟.خاورمیانه!، غرب آسیا!ویا اروپا!؟. این یک بحران هویتی ممتد بیشتر نخبگانی!،همراه با تبعات اجتماعی و روانی در بستر جامعه شکل گرفته ترکیه نوین طی تقریبا 80 سال گذشته بوده است.اما در تاریخ مدرن ترکیه این سیاه چاله هویتی و آزار دهنده ، هیچ سیاستمداری به اندازه آقای اردوغان را آزار نداده،به نحوی که برای تسکین آلام ناشی از آن سالهاست ثبات کشور و امنیت منطقه ،توامان به بازی گرفته شده است.

اما اگر اقدامات آقای رئیس جمهور طی 13 سال گذشته ، خصوصا 5 سال منتهی به سال 2016 محدود به اوضاع داخلی کشورش می شد ، هرچند مشروعیت اقدامات او و حزبش در یک ارزیابی اخلاقی زیر سوال می رفت ،اما تا اندازه یی قابل درک ونه الزاما قابل پذیرش بود.ولی اینک بنا به دلایل متعدد ناشی از بی ثباتی در منطقه غرب آسیا و خاورمیانه وهمچنین تیشه زدن عمدی ترکیه بر دیوار دفاعی ناتو در مرز های شرقی و جنوب شرق اروپا و منطقه استراتژیک دریای سیاه ، نگرانی ها در قبال آنچه مقامات این کشور واقعا در ذهن می پرورانند به نحو قابل ملاحظه یی افزایش یافته است.یک مقام ارشد دیپلماتیک آلمانی مقیم استانبول که اکنون در بروکسل بسر میبرد و مایل به افشای نام خود نیست می گوید””در امور اساسی و محور های مهم ،ما شاهد کاهش همکاری ها و مشورت های امنیتی آنها هستیم. مثلا درمواردی مانند پناهندگان جنگی که به مسئله امنیتی و اجتماعی روز اروپا تبدیل شده، ترک ها به وضوح ما را تهدید می کند””.

تامل برانگیز؛اما سیاست های دوگانه آقای اردوغان به خصوص از زمان حضور دوقلوی سیاسی اش آقای “بینعالی ییلدریم” نخست وزیر، به گونه یی نیست که بتوان از آن به درکی کاربردی از سیاست و دیپلماسی ترکیه دست یافت. نه به اعتبارپیچیده عمل کردن آنها ،بلکه به این دلیل که دولت مردان حاکم خود هم نمی دانند که بالاخره تکلیفشان چیست!؟.محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران اخیرا آنها را افرادd فراموش کار و قدرناشناسی توصیف کرد. در زمینه خارجی حفظ ثبات استراتژیک وتامین امنیت منطبق با تعاریف راهبردی ناتو – هرچند با نگرانی و قدری تسامح – اما به نظر می رسد تا حدود زیادی امکان کنترل وضعیت وجود دارد. کما اینکه منابع سیاسی ناتو می گویند(نکته یی که دیپلمات آلمانی آن را تایید می کند) اواخر نوامبر سال گذشته در ماجرا ساقط کردن هواپیمای جنگی روسیه،مقامات امنیتی اروپا با نگرانی نسبت به تداوم ماجراجویی های آنکارا به آقای اردوغان هشدار دادند.ولی در زمینه رویکرد داخلی، آقای اردوغان وتسلیم محض آقای نخست وزیر در برابر او توجه بسیاری از محافل دیپلماتیکی و تحلیل گران امور منطقه را به سوی خود جلب کرده .نگرانی از افزایش حیرت آور قدرت رئیس جمهور و انتقال وظایف نخست وزیری به وی که با تصمیم پارلمان این کشور در اواسط ماه ژانویه به تصویب رسید تا آنجا که به شرایط داخلی این کشور و نقض سیستماتیک آزادی های اجتماعی و مدنی مربوط می شود به خودی خود موجب نگرانی هست ؛اما منعکس کننده همه ابعاد نگرانی ها نیست.آنچه پارلمان ترکیه در 15 ژانویه تصویب کرد و قرار است روز 16 آوریل به همه پرسی عمومی گذاشته شود، در تحلیل و عمل نهایی به احتمال زیاد ترکیه را به سوی یک بی ثباتی مدنی ناشی از مقاومت در برابر “اولیگاریشی نامرغوب ،بازسازی شده اما شکننده” آقای اردوغان سوق خواهد داد.”کمال قلیچ دار اوغلو “رهبر حزب جمهوریخواه خلق ترکیه آن را هشدار داده و”صلاح الدین دمیرتاش” رهبر حزب پر نفوذ دمکراتیک خلق ها نیز پیش از بازداشتش در نوامبر سال گذشته گفته بود”حزب عدالت حاکم و آقای اردوغان که دستشان به خون مردم بی گناه آلوده است، کشوررا به سوی بی ثباتی و ناامنی هدایت می کنند”.اقدامات جدید آقای رئیس جمهور در عرصه داخلی وزانو زدن آقای نخست وزیر در برابر وی البته از اهمیت خاصی برخوردار است ،بیشتر به این دلیل که فهم تاریخی و عادت کلاسیک ما طی تقریبا 80 سال گذشته از تحلیل خطوط هندسه سیاست داخلی و دیپلماسی ترکیه، در حال تغییرات چالش برانگیزبسیار مهمی ست که ممکن است حتی ترکیه را بیش از آنچه فکر می کنم به قیمت نزدیکی بیشتر به ایالات متحده،ازاروپا و وظائفی که در منطقه به عهده دارد دور کند. اقداماتی که از نگاه داخلی،مشروعیت به شدت تردید برانگیز آنها تا حد تمایلات فردی یک سیاستمدار تمامیت خواه تقلیل یافته و در میان مدت امکان هر گونه دیالوگ تفاهمی و گذاری از جامعه مدنی ترکیه را سلب خواهد کرد و این مطلقا برای ثبات و امنیت ترکیه و منطقه چیز خوبی نیست. تغییر قانون ،ماهیت کنشگر جامعه ترکیه و تعهدات منطقه یی وبین المللی دولت این کشور را تغییر نخواهد داد. یک شهروند ترک روزنامه نگارمقیم استانبول که اتفاقا روزنامه اش موافق سیاست های دولت است اما از بیم جانش مایل به معرفی خود نیست می گوید” آقای رئیس جمهور لطفا جمع کنید بساط این جمهوری را!”.matinmos@gmail.com

«مشارکت حداکثری»؛ شعار مشترک انتخاباتی

وزیرمحترم کشور در همایش ملی مجریان انتخابات اعلام کرد که رهبری معظم انقلاب در دیدار وزیرمحترم با ایشان، مشارکت بالای مردم را جزء ضرورت ­های کاری وزارت­ کشور در کنار برگزاری انتخابات قانونمند و سالم و در فضای امن، اعلام فرمودند. رئیس­ جمهوری محترم نیز در سخنان خود در این همایش حضور و مشارکت حداکثری و مشارکت خیره کننده مردم را مایه یاس دشمنان کشور و امیدواری دوستداران جمهوری اسلامی در تمام دنیا دانست. رئیس محترم مجلس شورای اسلامی نیز در همین همایش مشارکت گسترده مردم را در شرایط خاص فعلی کشور با اهمیت توصیف کرد که باید شکوه آن را به رخ جهانیان کشید.

اتفاق نظر همه آگاهان جامعه بر این است که حساسیت شرایط کشور و لزوم همراهی و همسوئی مردم برای صیانت از میهن به دور از تعارفات مرسوم، فرصتی برای نوسازی سرمایه اجتماعی در کشور است. پذیرش قاعده مهم دموکراسی و تفوق آراء اکثریت در جامعه برای اداره امور که در قانون اساسی ما به عنوان میثاق ملت و حاکمیت مورد تأکید قرار گرفته می­ تواند بسیاری از نابسا­مانی ­ها را خاتمه دهد و زیاده ­خواهی­ ها را که می­ تواند عامل تشدید اختلافات اجتماعی و سیاسی گردد مهار کند.

سلیقه­ های مختلف در پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف آزمون خود را در نحوه مدیریت جامعه نشان داده­ اند، و امروز در آستانه این دو انتخابات سرنوشت ­ساز حق مشروع و قانونی مردم است که صلاحیت مدیران جامعه خود را برای دوره حساس 4 ساله بعدی در جریان یک انتخابات گسترده و باشکوه که می­تواند مظهری از همبستگی و عزم یک ملت برای صیانت از استقلال سیاسی و اقتصادی خود باشد تعیین نمایند. فارغ از سلیقه ­های جناحی و گروهی امروز همه باید به شکوه و همبستگی ملتی بیندیشند که حضورش حماسه ماندگار صیانت از میهن را در افکار عمومی دنیا به نمایش خواهد گذاشت.

هر جریانی فکر و اندیشه خود را برای اداره بهتر امور کشور صائب می­ داند باید به دور از هیاهو و جنجال، صلاحیت­ های خود را برای ملت فهیم ایران معرفی کند و بدون هیچ نگرانی از نتیجه، حق قانونی ملت را در اعمال رأی خویش بر سرنوشت آینده کشورش به رسمیت شناسد. جامعه ­ای که براساس ارزش­ های اسلامی بنا می­ شود پرخاشگری، زورگویی و شیوه­ های غیراخلاقی را نمی­ پسندند و انسان­ ها براساس فطرت سالم و الهی خود جذب جریانات و کسانی می­ شوند که در رفتار و گفتار آنها بوی صداقت استشمام کنند.

همه گروه ­های وفادار به میهن و نظام جمهوری اسلامی امروز در معرض آزمون حساسی قرار گرفته اند. از یک طرف باید مردم را در شناخت و انتخاب مدیران آینده کشور کمک کنند و از طرفی باید بتوانند فارغ از نگاه­ های تنگ­ نظرانه شکوه همبستگی ملی را در دنیا به نمایش گذارند و مدلی از زندگی مسالمت ­آمیز و شرافتمندانه را از مردم­سالاری دینی که توأم با پای­بندی به اخلاقیات است ارائه دهند.

حال که عزم همه بزرگان کشور و نخبگان در جهت ایجاد یک حماسه سیاسی و ماندگار برای میهن است همه باید در این جهت همسو تلاش کنیم و اجازه دهیم صندوق ­های رأی دراوج قانون گرایی از حق ­الناس صیانت کند و مردم را نسبت به شکوه ایران اسلامی بیش از پیش امیدوار سازد.

همه در پرتو قانون برای سلامت انتخابات و صیانت از مجد و عظمت ایران و نمایش شکوه مردم­سالاری دینی بپاخیزند و فرصت دست­ اندازی به میهن را از بیگانگان سلب کنند.مردم ما نیز با آگاهی و مطالعه و شناخت از میزان پای­بندی کاندیداها به قوانین، کسانی را انتخاب خواهند کرد که قادر به حل و فصل مشکلات پرشمار جامعه بوده و کارنامه عملکرد آنان در دولت­ ها معلوم باشد و کارنامه عملکرد دولت­ های گذشته به وضوح در پیش چشم مردم قرار دارد.

*معاون سیاسی استانداری تهران

خداداد عزیزی: اشتباه کردم به سیاه‌جامگان رفتم / بازیکن ما ۵۰ تومان پول تو جیبی داشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین: خداداد عزیزی که بعد از باخت تیمش از هدایت سیاه جامگان استعفا داد، روی خط برنامه ۹۰ حاضر شد و درباره این تصمیم گفت: ‹‹ خوب شد اتفاقا. ما که دیگر خسته شده بودیم. من اعلام کرده بودم که فسخ خواهم کرد. چون من فقط دو میلیون از تیم گرفتم که یک میلیون آن را خرج بازیکنان کردم. اصلا باشگاه پولی نداشت که من بگویم چیزی می خواهم. ›› وقتی فردوسی‌پور در بخشی از صحبت‌های خودش از خداداد پرسید چرا همیشه سراغ تیم‌های بی پول می‌رود، او گفت: ‹‹ در این مورد ۱۰۰ درصدر اشتباه کردم. فقط چون طرفداران ابومسلم آمدند و اصرار کردند و من هم مجبور شدم. خودم هم اشتباه کردم جایی رفتم که پول نیست. من فکر می کنم که فدراسیون و کمیته انضباطی و کمیته اخلاق در همه این ها مقصر هستند. چون تیمی که پول ندارد چرا باید بازیکن بگیرد؟ اصلا یکی از دلایل جدایی من این بود که از بازیکنان خجالت می‌کشیدم. خیلی‌های آنها مشکلات‌شان را به من نه، به مهدی هاشمی نسب می‌گفتند که مثلا فقط ۵۰ هزار تومان پول تو جیبی داریم. من روز اول شرط گذاشتم با باشگاه که ۲۰ درصدر در ابتدا و ۳۰ درصد در نیم فصل به بازیکنان بدهند. اما این اتفاق نیفتاد. ›› خداداد در پایان درباره ماندن یا سقوط سیاه‌جامگان گفت: ‹‹ این تیم از لحاظ فنی خوب است و به نظر من قابلیت ماندن دارد. ››

 

43257

 

سود و زیان این فصل تیم‌های لیگ‌برتری از داوری را ببینید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ برنامه ۹۰ شب گذشته شامل آیتم مهمی درباره داوری‌های این فصل لیگ برتر بود. بخشی که عادل فردوسی‌پور روبروی نوید مظفری، محمد فنایی و حسن کامرانی‌فر نشست و داوری‌های این فصل لیگ را بررسی کرد. در ابتدای این بحث، فردوسی‌پور از آماری که تیم ۹۰ جمع کرده بود رونمایی کرد. جدولی که در زیر مشاهده می‌کنید مربوط به سود و زیان تیم‌های لیگ‌برتری از داوری‌های این فصل لیگ است.

 

43257

فاز اول بیمارستان کوثر سنندج با حضور وزیر بهداشت افتتاح می‌شود

دکتر سیامک واحدی در گفت‌وگو با خبرآنلاین، اظهار کرد: افتتاح فاز اول بزرگترین مرکز پزشکی آموزشی و درمانی غرب کشور (بیمارستان 540 تختخوابی کوثر سنندج ) با صرف هزینه 162میلیارد تومان از مهمترین پروژه‌های دانشگاه علوم پزشکی استان است.

وی افزود: این بیمارستان در 10 طبقه و با زیربنای 54 هزار مترمربع شامل بخش‌های مختلف درمانی و تشخیصی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان عنوان کرد: همچنین کلینیک تخصصی ویژه دانشگاه با هزینه کرد 4 میلیارد تومان هم آماده افتتاح است.

وی خاطرنشان کرد: اورژانس بیمارستان توحید، مرکز ام آر آی مریوان و سقز، کلینیک تخصصی ویژه بیمارستان شهید بهشتی، مرکز فوریت‌های پزشکی قروه، بیمارستان 32 تختخوابی جدید الاحداث شهدا دهگلان،بخش سی تی اسکن بیمارستان‌های امام خمینی (ره) دیواندره و سینای کامیاران هم روز دوشنبه به صورت همزمان به بهره برداری می‌رسند.

46

عکس | مهناز افشار، امین حیایی و جمشید هاشم‌‌پور در پشت صحنه «دارکوب»

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، امین حیایی عکسی از خود، جمشید هاشم‌پور، مهناز افشار و سارا بهرامی در پشت صحنه فیلم سینمایی «دارکوب» به کارگردانی بهروز شعیبی را در اینستاگرامش منتشر کرد.

این بازیگر در توضیح عکس نوشت: «فيلم سينمايى «داركوب»، كارگردان بهروز شعيبى، تهيه‌كننده سيد محمود رضوى. كه اين روزها مراحل فيلمبردارى را سپرى مى‌كند.»

57243

روایت شبانه علیمنصور از گوش به فرمان‌های استقلالی!

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛علیرضا منصوریان در حاشیه آخرین تمرین استقلال قبل از دیدار با التعاون عربستان در لیگ قهرمانان آسیا گفت:« در دیدار با الاهلی اکثر بازیکنان استقلال برای اولین بار در جام باشگاه‌های آسیا به میدان رفتند و جریان بازی خوب پیش می‌رفت اما برخی بازیکنان در شرح وظایف خود دچار مشکل شدند.خوشبختانه بچه‌ها در این هفته خیلی خوب کار کدند و من از نحوه تمرینات آن‌ها بسیار راضی هستم و کاملا گوش به فرمان هستند.»

منصوریان با اشاره به مطالب تعدادی از رسانه‌ها که التعاون عربستان تیمی ضعیف است، عنوان کرد:« این حرف اصلا درست نیست، التعاون اگر تیم ضعیفی بود نمی‌توانست سومین نماینده لیگ عربستان در لیگ قهرمانان آسیا شود.»

سرمربی استقلال ادامه داد: «دیدارها خیلی به هم نزدیک است و هر تیمی که بهتر کار کند می‌تواند برنده بازی شود، التعاون تیم سرحال و خوبی است و ما بر روی خط دفاعی این تیم کار کرده‌ایم. ما جوانانی داریم که تشنه و گرسنه یادگیری و موفقیت هستند و من به این استقلال بسیار امیدوارم.امیدوارم مسیر جام باشگاه‌های آسیا را هم مثل لیگ پله به پله به موفقیت و پیشرفت طی کنیم و باید در این راه زیرک باشیم.»

 

41258

حسابرسی عملیاتی چگونه شرکت‌های دولتی را اثربخش کرد؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از وزارت اقتصاد در سی و ششمین اقدام از ۱۰۰ دستاورد اقتصادی نقش سازمان حسابری در اقتصاد ایران مورد بررسی قرار گرفته است.استفاده از ابزار حسابرسی عملیاتی به منزله پاسخگویی مدیران دولتی در نحوه مدیریت این منابع ملی در برنامه پنجم توسعه به صراحت مورد اشاره قرار گرفته و دولت موظف شده است تا شرکت های تحت پوشش خود و پذیرفته شدگان در بورس را ملزم به انجام حسابرسی عملیاتی کند.

بر همین اساس و برای اطلاع از جزئیات گفتگویی با اکبر سهیلی پور، رئیس سازمان حسابرسی انجام شده که مشروح آن را در ادامه میخوانید:

با توجه به اینکه نهاد دولت در اقتصاد ایران نفوذ بالایی دارد و شرکت‌های متعدد دولتی در عرصه اقتصاد حضور دارند، حسابرسی عملیاتی در این شرکت‌ها چه تاثیری بر شفافیت هزینه و استفاده بهینه از منابع دارد؟

حسابرسی عملیاتی نوعی از خدمات اطمینان‌بخشی است که اثربخشی، کارایی، صرفه اقتصادی (موسوم به 3Es ) و در سنوات اخیر ملاحظات زیست محیطی(به عنوان Eچهارم 4thE) عملیات سازمان را ارزیابی و با ایجاد بینش و ارائه پیشنهاد برای بهبود عملیات به مدیران برای استفاده بهینه از منابع موجود کمک می‌کند. ضمناً با توجه به اینکه کانون توجه این نوع حسابرسی علاوه بر ارزیابی عملکرد، بررسی سیستم‌ها و فرآیندهای اجرای عملیات و ارزیابی آزمون کنترلهای داخلی نیز است، از این طریق تاثیر به سزایی بر افزایش قابلیت اتکای اطلاعات سازمان ها و بهبود عملکرد آنها خواهد داشت.

درشرایط اقتصادی و اجتماعی حاضر و در آينده‌اي نه چندان دور، فقط سازمان‌هايي مي‌توانند فعال باقي بمانند كه در هزينه‌هاي جاري خود كاهش، در قيمت تمام شده محصول ثبات، در كيفيت بهبود مستمر و بر حفاظت از محيط زيست توجه داشته باشند. و این موارد یعنی همان چهار موضوعی  4Es)) که حسابرسی عملیاتی به دنبال ارزیابی و در نهایت بهبود آن در سازمانهای مورد حسابرسی است.

با توجه به عزم جدی وزارت اقتصاد برای پیاده‌سازی حسابرسی عملیاتی تاکنون چند شرکت با این روش حسابرسی شده‌اند؟
↩️تاکنون حسابرسی عملیاتی نود (90) شرکت  توسط سازمان حسابرسی انجام شده ‌است.

شرکت‌هایی که در آنها حسابرسی عملیاتی صورت می‌گیرد چگونه انتخاب می‌شوند و چه مسیری باید طی شود تا حسابرسی عملیاتی در آنها اجرایی شود؟

شرکت هایی که در آنها حسابرسی عملیاتی صورت می‌گیرد، به دو گروه قابل تفکیک هستند. شرکتهایی که به صورت اختیاری متقاضی انجام حسابرسی عملیاتی است و شرکت هایی که در راستای رعایت تکلیف قانونی مقرر در ماده 218 قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی و ماده 25 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) به پیشنهاد وزارت امور اقتصادی و دارایی و تصویب هیئت محترم وزیران ملزم به انجام حسابرسی عملیاتی هستند.

در گروه اول تشخیص هیئت مدیره برای بهبود کارایی، صرفه اقتصادی، اثربخشی و ملاحظات زیست محیطی و آگاهی از ضعف های موجود  و مشاوره جهت چگونگی رفع آنها است که منجر به انجام حسابرسی عملیاتی می گردد.  در گروه دوم تشخیص و سیاست های دولت برای بهبود کارایی، صرفه اقتصادی، اثربخشی و ملاحظات زیست محیطی و آگاهی از وضعیت موجود و ضعف های عملیاتی و عملکردی شرکت ها و راه های چگونگی رفع آنها است که برخی از شرکتها را الزام به انجام حسابرسی عملیاتی می نماید. در هر دو گروه پس از درخواست شرکتها از حسابرس، قرار داد حسابرسی تنظیم و پس از امضا توسط شرکت،  حسابرسی عملیاتی شروع می شود.

چه موانع فنی در اجرای این مقوله وجود دارد و آیا تمام شرکت‌های دولتی این آمادگی را دارند که مورد حسابرسی عملیاتی قرار گیرند؟

مانع اصلی فنی که باعث شده حسابرسی عملیاتی از اثر بخشی و کارایی خیلی بالایی برخوردار نباشد، نبود سسیستم های اطلاعاتی جامع در شرکت ها و از جمله نبود سیستم های حسابداری روز آمد و مناسب بالاخص در زمینه بهیابی خدمات و محصولات و به تبع آن  عدم امکان بودجه ریزی عملیاتی می باشد، که به رغم تاکید در برنامه های توسعه، این نوع بودجه ریزی اجرایی نشده است.

به علاوه، مدون و مصوب نبودن اهداف، راهبردها و برنامه ها ی کوتاه مدت و بلند مدت مدیران شرکتها و عدم ارزیابی مناسب از عملکرد مدیران و وابسته نبودن نظام حق الزحمه و پاداش مدیران به توانایی های اجرایی آنها و میزان  دستیابی به اهداف، باعث عدم توجه کافی به نتایج ارزیابی های عملکرد و از جمله حسابرسی عملیاتی، شده است.

علاوه بر این، به رغم تلاش‌های انجام شده توسط سازمان حسابرسی در جهت اجرای موثر حسابرسی عملیاتی، کمبود نیروی انسانی واجد شرایط و با تخصص های لازم غیر از حسابداری(مانند: اقتصادی، فن آوری اطلاعاتIT، محیط زیست، آمار و …) مانع بااهمیت دیگری در اجرای حسابرسی عملیاتی با اثربخشی بالا در شرکت های دولتی است.

گروه حسابرسی عملیاتی باید مجموعه ای از دانش مربوط به سیستم های اطلاعات مدیریتی،مهندسی،شیمی، حرفه های امنیتی، سیستم های کنترلی، سیستم های مدیریت، حسابداری، مدیریت مالی، آمار و قوانین و مقررات را داشته باشند. ضمنا حسابرسی عملیاتی در  تمامی سازمان ها ، موسسات و شرکت های دولتی و غیر دولتی قابل انجام است.

اهداف حسابرسی عملیاتی و چشم‌انداز آن را چگونه ارزیابی می‌کنید و فکر می‌کنید در چند شرکت دولتی باید اجرا شود؟

به‌نظر می‌رسد که پس از بسترسازی و فراهم‌کردن زیرساخت های لازم در سال های آتی بتوان حسابرسی عملیاتی را به طور مستمر انجام داد. آخرین مرحله از فرآیند انجام حسابرسی عملیاتی، مرحله پیگیری است که در این مرحله می‌توان از اثربخشی انجام حسابرسی عملیاتی اطمینان پیدا کرد. انجام مستمر حسابرسی عملیاتی در شرکت های دولتی کمک موثری به این موضوع خواهد بود.

آماری وجود دارد که نشان دهد حسابرسی عملیاتی چه تاثیری بر بهبود عملکرد شرکت‌هایی گذاشته که در آنها اجرا شده است؟

⤴️به دلیل این که انجام حسابرسی عملیاتی بر اساس مصوبه مورخ 04/12/1393 هیئت وزیران و به‌طور جدی از سال 1394 در بخش دولتی انجام شد، لذا آمار و اطلاعات مدونی که بیانگر تاثیر این نوع خدمت حرفه‌ای بر عملیات شرکتهای مورد حسابرسی باشد در حال حاضر وجود ندارد. و تعیین آثار آن مستلزم انجام حسابرسی بعدی شرکت های مزبور و پیگیری اقدامات انجام شده توسط مدیران اجرایی شرکت ها در رابطه با پیشنهاد های ارائه شده در گزارش های حسابرسی عملیاتی است.

اجرای حسابرسی عملیاتی توسط چه نهادهایی صورت می‌پذیرد و آیا دانش آن تنها در اختیار سازمان حسابرسی است یا خیر؟

حسابرسی عملیاتی (عملکرد) توسط سازمان حسابرسی، حسابرسان دیوان محاسبات ، موسسات حسابرسی عضو جامعه حسابداران رسمی ایران و حتی حسابرسان داخلی دستگاههای اجرایی و سازمانها و شرکت ها، هم در بخش عمومی و هم در بخش خصوصی قابل انجام است.

حسابرسی عملکرد نیز که رویکرد دیگری از این نوع خدمت حرفه‌ای است توسط دیوان محاسبات کشور در بخش عمومی انجام می‌شود. سازمان حسابرسی با تشکیل کمیته حسابرسی عملیاتی در سال 1376 و ایجاد واحد حسابرسی عملیاتی در سال 1381 و انجام بررسی‌های فنی و حرفه‌ای در زمینه تدوین استانداردها، دستورالعمل‌ها و فرم‌های مورد نیاز جهت انجام حسابرسی عملیاتی، کمک موثری در جهت اعتلای حرفه و اشاعه آن در سطح جامعه حرفه‌ای کرده است. سازمان حسابرسی از نظر پژوهشی و اجرایی با توجه به چاپ چندین کتاب و مقاله از سال های 1380 تاکنون و انجام حسابرسی عملیاتی در 90 شرکت بزرگ تجربه و توانایی  بیشتری نسبت به سایرین دارد.

 

35223

اعلام زمان مهلت ارسال آثار به جشنواره سراسری تئاتر رضوی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، دوازدهمین جشنواره سراسری تئاتر رضوی که در مرداد ماه 1396 و با میزبانی خراسان شمالی در شهر بجنورد برگزار می شود تا 20 فروردین ماه پذیرای تقاضای حضور گروه‌های نمایشی در بخش صحنه‌ای است.

این جشنواره همزمان با دهه کرامت و در نیمه مرداد ماه 1396 در دو بخش صحنه‌ای و نمایشنامه نویسی برگزار می‌شود.

آخرین مهلت ارسال تقاضای حضور برای بخش صحنه‌ای این جشنواره 20 فروردین ماه 96 و آخرین مهلت ارسال طرح، ایده و نمایشنامه برای حضور در بخش نمایشنامه نویسی 20 خرداد 96 اعلام شده است.

گروه‌های نمایشی و نویسندگان تئاتر می‌توانند آثار خود را به نشانی دبیرخانه واقع در خراسان شمالی، بجنورد، بلوار تربیت، مجموعه تئاتر شهر بجنورد، دبیرخانه دائمی جشنواره تئاتر رضوی ارسال کنند.

57243